A hasizom felépítése

Ha azt kérjük, hogy vágd rá az első izomcsoport nevét, ami eszedbe jut a „fitt”, vagy „sportos” szavakról, mi lenne az? Fogadjunk, hogy a hasizom!

Vagy ha még konkrétabb akarok lenni, akkor a kockahas névvel ellátott jelenség. A kockahas és a fittség elválaszthatatlan: „Kockás a hasad? Úúú, te biztos sokat sportolsz, fitt, egészséges, erős vagy…” Az izmos has ugyanolyan státuszszimbólum lett, mint a karóra vagy épp az autó. (És nem csak a férfiaknál, de egyre gyakrabban a hölgyeknél is.) Nézzük meg egy kicsit alaposabban, hogyan is épül fel a hasizom!

A hasizom felépítése és anatómiája

Mielőtt belemennénk, van egy 0. pont, amit tisztázni kell: a hasizom nem az edzéstől lesz kockás. Hasunk mindig kockás – egyszerűen ilyen az alakja. Ha nem látod a kockákat, az nem azt jelzi, hogy nem edzettél eleget hasra. Inkább azt, hogy nem edzettél eleget az étrendedre… (A has edzése azonban képes a hasizom megvastagítására, ennek eredményeként a kockák jobban kiemelkednek majd a hasfal síkjából és így látványosabbak is lesznek – éppen ezért érdemes hasra edzeni, csak ne számíts rá, hogy majd attól jelennek meg a kockák.) Ha szeretnéd látni a kockáidat, akkor a testzsírszázalékodat kell lecsökkenteni

A hasizom igazából nem egyetlen izom – amikor a kockákról beszélünk, akkor az ún. egyenes hasizomról van szó. 

A hasunk izmai (belülről kifelé haladva):

  • Haránt hasizom, amelynek vízszintes rostjai övként ölelik körbe a törzsünket,
  • kétoldalt ezt fedi a belső és a külső ferde hasizom,
  • elöl pedig az egyenes hasizom.


Nyilván a külső ferde hasizom és az egyenes hasizom az, ami látható, így ezek felelősek a középrész esztétikájáért. 

A hasizmok funkciói

Valószínűleg mindenki csinált már felülést, illetve „ferde felülést” és hasprést, tehát mindenki ismeri az egyenes hasizom egyik funkcióját, ami a törzs hajlítása (flexiója). Az oldalsó hasizmok feladata is egyértelmű – egyik, ill. másik oldalra hajlítják a törzset, illetve forgatják a felsőtestünket. Ha felülés közben a jobb kezeddel/könyököddel a bal lábujjadat célzod meg, akkor a forgatást a ferde hasizom végzi.

A hasizmok egy jóval kevésbé ismert feladata az izometrikus összehúzódásukhoz köthető. A hasizmok megfeszülése segít a törzsünk egyenesen tartásában. Ez hogy lehet? Nem ellentmondás ez? Elvileg a törzsünket hajlítja, mint a felülésnél, nem? Nos, a válasz az, hogy nem ellentmondás. Amikor hasizmaink megfeszülnek és megpróbálunk zárt gégefő ellenében kilélegezni (például amikor a WC-n erőlködünk...), akkor megnő a hasűri nyomás. Ez olyan, mintha felfújnánk egy lufit a testünkben. Ahogy előredőlünk, a gerincünk mintegy ráfekszik erre a lufira, ezáltal csökken a ránehezedő terhelés. A gerinc tehermenetesítésének és stabilizálásának kulcsszerepe van bizonyos gyakorlatokban, mint például a felhúzásnál és a guggolásnál. 

A hasizmot célzó gyakorlatok

A gyakorlatokat 2 nagy csoportra érdemes osztani – a dinamikus és a statikus izommunkát igénylő gyakorlatra. Dinamikus minden, ami az izmok rövidülésével jár – hasprés, felülés, lábemelés, és így tovább. Statikus minden, amiben a hasizmok törzset stabilizáló funkcióit használjuk ki. Ide tartozik a plank, a farmers walk és egyéb súlycipelések, vagy épp az ún. full contact twist.

Ha tehát kidolgozott hasat, alias kockahasat szeretnél, akkor mindenekelőtt diétázni kell, de mellette ne hanyagold el a hasizmok edzését sem!




Termékek, amik érdekelhetnek:

ABS OF STEEL

ABS OF STEEL

Ár: 14490

WAIST TRIMMER FOGYASZTÓ ÖV

WAIST TRIMMER FOGYASZTÓ ÖV

Ár: 6990

STEEL CORE

STEEL CORE

Ár: 19990

KARCSÚBB DERÉK CSOMAG

KARCSÚBB DERÉK CSOMAG

Ár: 21480 Ft

Kedvezményes ár: 20400 Ft